Bespreek je klacht!

Cholly wil dat haar cliënten zo zelfstandig mogelijk worden op alle terreinen. Begeleidingsplannen, oefeningen en methodieken zijn daarop gericht. Gelukkig zijn cliënten meestal tevreden. Toch kan het gebeuren dat niet zorgvuldig gehandeld is of wat anders had gekund. Zo’n gebeurtenis waarvan je denkt: dit had niet zó gemoeten of gemogen. Wij vinden dat klachten en problemen in de begeleiding en samenwerking voorkomen moeten worden. En als het dan toch gebeurt en je hebt een klacht? Dan vinden wij dat we hier open met elkaar over moeten praten. Het is belangrijk dat je weet wat jij kunt doen als je een suggestie of klacht rondom de begeleiding of samenwerking hebt.
 

Daarom is een Interne Klachtenregeling Cholly opgesteld. Komen we er samen niet uit? Dan is het belangrijk te weten dat Cholly is aangesloten bij de Externe Klachtencommissie van Klachtenportaal Zorg. • Externe Klachtencommissie bij Klachtenportaal Zorg, zie: Klachtenportaalzorg.nl • Voor klachten in kader van de WZD (Wet Zorg & Dwang) kun je sinds 2021 ook terecht bij het Extern Klachtenportaal

Kwaliteit

Samen met jou bespreken en bepalen we je doelen en de stappen om die te bereiken. Je begeleider zegt het als het goed gaat en moedigt je aan als het even tegenzit. Zo helpt Cholly je om steeds zelfstandiger en sterker te worden. Kwaliteit leveren is een belangrijke eis die gemeentes en zorgkantoren èn cliënten stellen (mogen).

Jaarlijks krijgen wij een externe audit van het Keurmerk Instituut, waarbij de kwaliteitsnormen en werkwijze van Cholly als zorgbedrijf door extern adviseurs getoetst worden. Er wordt gekeken naar de veiligheid en kwaliteit van de opslag van gegevens, de werkprocessen en professionaliteit van begeleiders en de tevredenheid van cliënten. Wij zijn blij en trots op deze erkenning en certificering van onze kwaliteit sinds 2018.

In de regio Rijk van Nijmegen is Cholly één van de zorgaanbieders die sinds 2015 een raamovereenkomst WMO heeft verkregen. Zorg via de WMO betekent dat je vanwege een beschikking WMO of beschikking Beschermd Wonen Thuis of Trainingshuis voor een bepaalde periode via een gemeente door Cholly begeleid kan worden. Daarnaast biedt Cholly begeleiding aan cliënten met een indicatie via het Zorgkantoor (Wlz). In dat geval kun je langdurig ambulant (d.w.z. in je eigen (t)huis) begeleid worden door Cholly.

Als cliënt bepaal jij zelf of je tevreden bent over de kwaliteit van de begeleiding. Wij vinden het logisch dat jij wensen en eisen hebt over die begeleiding, die heeft Mattijs als directeur en ervaren begeleider natuurlijk ook. En een onafhankelijk meten van die geleverde kwaliteit hóórt erbij. Dus praten en evalueren we met jou als cliënt èn laten we als Cholly ons werk en inzet ook evalueren.

Eens in de twee jaar laat Cholly door een extern bureau een zogenoemd tevredenheidsonderzoek doen onder haar cliënten. Minimaal éen keer per jaar evalueert jouw begeleider met jou of het realiseren van doelen is gelukt, hoe jij naar de samenwerking kijkt en welke tips of adviezen jij voor Cholly wilt geven bij voorbeeld.

Wij wijzen cliënten met PGB op de voordelen van een lidmaatschap van de belangenvereniging PER SALDO zie: https://PGB- Per Saldo.nl. Per saldo geeft allerlei informatie over jouw rechten en plichten als je zorg krijgt via een PGB (p=persoonsgebonden budget).

Zijn cliënten tevreden over onze aanpak en inzet?

Als een cliënt niet tevreden is, horen we dat graag — zo kunnen we verbeteren. Sinds 2018 doen we bijna jaarlijks een kort tevredenheidsonderzoek (CTO) onder onze volwassen cliënten. De gemiddelde beoordeling: een 8,5 in 2018, 2019 en 2020. Daar zijn we trots op! Voor een samenvatting van 2018–2019: ‘Zijn cliënten tevreden?’. Enkele citaten uit de onderzoeken:
“Wat prettig is, dat je de vrijheid krijgt om jezelf te zijn. Je bent zelf in control over welke rol de begeleiding voor jou moet spelen”
Stuur mij een bericht via Whatsapp